Bitterfittan slår till igen

Jag mailade Arvikafestivalen angånde vad som gällde med fotografering under festival. Jag vet att jag varken visat fina bilder eller berättat om några konserter. Det här är en av de största anledningarna:

Hej!
Inför min resa till Arvikafestivalen i år var jag inne på er hemsida för att se vad som gällde angående fotografering. Jag har tidigare haft analog systemkamera med mig utan problem, utan att behöva fotopass. På hemsidan hittade jag svaret att man inte fick ha med extra objektiv. Jag mailade då för att vara på den säkra sidan till er och fick följande svar:

Hej! Systemkameror/vanliga kameror får man ha på festivalområdet. Men alla ljudupptagning och videoinspelning är strängt förbjuden. Mvh stina, arvikafestivalen.

Den 24 juni 2009 22.16 skrev Mari
:
> > Hej! > Jag undrar över tillåten kamerautrustning; det står på hemsidan att extra objektiv till systemkamera inte är tillåtet t ex. Är en digitalsystemkamera tillåten oavsett vilket objektiv som än sitter på den? Är det bara extra som inte är tillåtet? Får man ha extra blixt? > > Tack på förhand > Mari

Således packade jag med mig min digitala systemkamera med ett 70-300 mm objektiv, och inget annat. Jag tyckte att jag var väldigt rak med vad för utrustning jag ämnade ha med. Jag fick väl egentligen inget exakt svar men tyckte att det borde räcka.

När jag kom till festivalområdet första gången (nån gång på eftermiddagen på torsdagen) var det ingen som sa något - mer än att de ville titta i min handväska. Jag erbjöd då honom att titta i min kameraväska med, den nämnde han annars inte ens. Nästa gång jag gick in var det helt annat bemötande. Då var systemkameror förbjudna. En annan gång hette det att jag inte fick stå för nära scenen, annars skulle det gå bra. Sen fick man inte ha proffskameror. Och inte kamera med utbytbara delar. Kort sagt; beroende på vilken tid på dagen fick jag olika svar.

Jag kan säga att allt tjafs om kameran gjorde min festivalupplevelse till nåt helt annat än jag hade hoppats. Jag har ett väldigt stort fotointresse och det i kombination med musikintresse gör festival till något jag brukar tycka om.

När jag kom hem gick jag igenom er hemsida lite mer noggrant. Och med så många olika svar vet jag inte om det blir nåt mer festivalande med kamera för min del. Ska man behöva söka svar så intensivt och ändå få olika är det lika bra att ge upp.

Från allmän info: Prylar som av Arvikafestivalens personal bedöms som olämpliga, som t ex videokamera, teleobjektiv till systemkamera, ljudinspelningsutrustning, glasflaskor, djur, kompisar utan armband, sprayflaskor, alkohol och tillhyggen, kan frivilligt överlämnas till säkerhetspersonalen eller lämnas utanför. Dessa föremål kommer inte återlämnas.
Från fråga arvika: får man ta med systemkameror in på festivalområdet i år igen? Ja, för privat bruk. Du får dock inte ta med någon extra utrustning till kameran (tex. extra objektiv) sytem hit o system dit ..är det ok med en lite storre digitalkamera på området ? ej system Det går bra.
Från press: För dom som ska ha in sin systemkamera (eller typ journalist/proffs-liknande saker) på området ska fylla i press-ansökan för inget annat kommer att erbjudas. Ringde kontoret och frågade. Systemkameror gäller! Läste detta i regler för använding när man ska fylla i press-ansökan, läs de två sista meningarna: "Beviljad ackreditering med tillägg fotopass: Innebär att Du har tillgång att fotografera från alla scener utom Vintergatan, Arvikafestivalens största scen. Beviljad ackreditering med tillägg fotopass V: Innebär att Du har tillgång att fotografera från alla scener inklusive Vintergatan. Arvikafestivalen ackrediterar endast fotografer på direkt uppdrag från arbetsgivare eller betydande bildbyråer. Om du ej tilldelas Fotopass är du välkommen att fota konserter från publikhavet. Även systemkameror är godkända på festivalområdet. "

På skylt vid entrén stod det: Förbjudet med professionella kameror med utbytbara delar. Lite sent att få den infon där. Och vad menas med proffskamera? Jag har en semiproffs - räknas den? Eller måste man kunna ta i råformat? Det kan man i amatörkameror i dag. Dessutom finns det kompaktkameror med 26x zoom; det innebär ett tele på över 600 mm! De tordes vara tillåtna då? Och fota från publikhavet - kan jag stå mot kravallstaketet direkt intill diket då?

Hade det uttryckligen stått från början på hemsidan att digitala systemkameror inte var tillåtna hade jag inte tagit med den givetvis. För inte f*n lämnar jag kvar en kamera för 15 000 kr i ett tält eller bilen! Bättre struktur tack!

Jag hoppas på en förklaring. Anledningen till att mailet kommer en månad efter festivalen är att jag var alltför upprörd tidigare och jag blir irriterad när jag tänker på det så här efteråt med. Och några foton från vad som skulle varit de största konserterna jag har upplevt på Arvikafestivalen tänker jag inte visa för någon; det blev ju knappt några.

Hälsningar Mari

Jag får väl se om och när jag får ett svar.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...