Icky sticky

I dag målade Karl sin första teckning hos dagmamman. Så hemma blev jag inspirerad att kladda med den där fingerfärgen jag tänkt på så länge. För kan han måla med pensel kan han väl kladda med fingerfärg? Och således gjordes två färger enligt receptet:

Fingerfärg 
Du behöver: 5 dl vatten
2½ msk potatismjöl

Gör så här: Blanda det kalla vattnet med potatismjöl. Koka upp under omrörning. Låt det svalna och tillsätt färg: karamellfärg, kakao eller för de lite äldre barnen pulverfärg. Låt ditt barn måla med händerna på tjockt papper. Vill man behålla konstverken bör de lackas med Marvin medium från Berol.


Men Karl ville helst flytta färgen över från ena till andra skålen och sen kladda på golvet. Dessutom blev nog inte färgen den bästa. Jag minns den jag hade som mycket bättre. Nästa gång provar vi ett annat recept. Men än så länge blir det bara av hushållsvaror; Karl smakade minsann på färgen.

Efter detta blev det dagens andra lek i badkar; precis när vi kom hem klippte jag honom och då var man ju tvungen att bada efteråt...

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...