Gott slut

Jag firar nyår med kokt potatis, kokt fisk och senapssås. Hur simpelt det än låter är det nog det godaste jag lagat på riktigt länge. Fisken, som jag annars är dålig på, blev bra. Potatisen - ja, det är kokt potatis så den var väl som vanligt. Men såsen. Ack, den såsen. Så jag delar:

Senapssås:

2 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl standardmjölk
2 msk stark söt senap
3 krm salt
1 krm nymald svartpeppar

Gör så här:
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Vispa i mjölet. Späd med mjölken. Låt såsen småkoka ett par minuter under ständig vispning. Smaka av med senap, salt och svartpeppar.

Jag tog 50/50 av grädde och mjölk istället för bara mjölk och senap hade vi bara grov och stark så det fick bli den istället. Jag vet inte om det hade blivit liknande annars men jag håller mig nog hädanefter till det ändå.

Fisken kokades enligt konstens regler. Utan salt då Tyko skulle ha med.

Och Tyko? Min lille vegetarian är inte så vegetarisk längre. Fisk och potatis hälsar han är mumma. Och till det serverades en halv avocado. Även den slank ner fort. Nästan lika fort som en flaska ersättning.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...