Middagspajen

Det var alltför längesen jag gjorde en paj. Så häromdagen gjorde jag en pajdeg som i dag fick bli en egen variant av tacopaj. Jag har samlat ihop alla tips och trix jag fått lära mig i ett och samma recept. Nog tycker jag att det är godare med grahamsmjöl i degen dock.

Pajdeg:
100 gram normalsaltat smör
2,5 dl vetemjöl
1 msk vatten
1 msk vodka

Häll mjölet i en matberedare, tillsätt det kylskåpskalla smöret skuret i kuber. Mixa tills det blivit en grynig massa. Tillsätt vatten och vodka och fortsätt tills en boll formas. Använd iskallt vatten när du blandar vatten i en pajdeg. Kylan gör fettet i den stelare och pajen blir sprödare. Även vodkan gör att pajskalet blir sprödare. Vill man ha en lite magrare pajdeg går det bra att byta ut lite av fettet mot keso eller kesella.

Packa in pajdegen i plastfolie och låt den vila i kylskåp minst 30 minuter för att mjölet ska svälla och degen bli lätthanterlig. Ta pajdegen ur kylen och lägg den mellan två ark ark plastfolie (det ena har du redan från du kylde degen). Kalva ut degen så tunt du kan. Du får lossa på plastfolien på båda sidor ibland, när du vänder på härligheten, innan du kavlar vidare.

Har du kavlat en stund så degen blivit rumstempererad så kan du dra plastfolien med degen på över till en skärbräda och lägga i kylen en kvart. Om du var snabb så degen fortfarande är ”stel” efter kavling (vilket inte är troligt) kan du lägga den över pajformen direkt. Drag bort plasten på ena sidan av degen och sänk den oplastade sidan mitt över formen. Mät med pajformen (28 cm i diameter på formen funkar bra) så du ser att det blir till kanten med. Alltså ca 35-36 cm i diameter totalt.

Förgrädda pajskalet i 225 grader ca 10 minuter. För att få en jämn botten utan bubblor rekommenderas keramiska bakbönor. För att undvika att degen rasar ner från kanten när pajskalet förgräddas kan man även vika en remsa av aluminiumfolie och trycka mot kanten som stöd och botten kan naggas med gaffel för att undvika bubblor. En lätt pensling med mjölk före gräddningen ger pajen vacker glans.


Fyllning:
400 gram färs (i mitt fall vegefärs)
1 msk tacokrydda
1 lök
1/2 paprika
2 dl creme fraiche
4 msk majonäs
150 gram fetaost

Stek hackad lök och färs. Strö över tacokryddan. Lägg färsen i pajskalet. Strö över bitar av fetaosten. Hacka paprikan och blanda med majonäs och creme fraiche. Häll blandningen över färsen. In i ugnen (200 grader) ca 20 minuter i eller tills pajen fått färg.


Jag hade ett nät över min paj, mest för att testa nätstrimlaren vi köpte i höstas. Och har man nät eller lock ska detta gärna penslas med vatten innan man sätter in den i ugnen för att bli sprött eller med mjölk om man vill ha det glansigt. Och oroa er inte för vodkan i degen; det smakar varken nubbe eller bakfylla. Men krispigt och fint blir det.

Ni får usräkta min paj, den var inte så fotogenique i dag.

Som det inte vore nog med att jag blev mätt av pajen så är jag dessutom med och tävlar om en assistent med den. Nej, inte assistent - en Assistent! Hur bra min matberedare än är så är det inte direkt nån Assistent inte. Titta in hos Kalasgott och se hur du själv kan göra för att vara med och tävla.


Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...