Identitetslös

Det verkar som jag har fastnat i Processen, Moment 22 eller nån annan surrealistisk byråkrati. Jag behövde förnya mitt id-kort. Vilket inte är så enkelt som man kan tro.

Först och främst ville jag inte skaffa ett via Skatteverket (vem vill ha ett kort där det står Skatteverket på?). Dessutom ville jag ta kortet på jobbet - valfrihet ja tack. När jag fått mitt foto gick jag till Nordea i Sävedalen. Enligt deras kundservice var det bara att gå till ett kontor som hade kassatjänst. Men vad innebär det? En person i en kassa som inte hanterar pengar? För det är i så fall det i Sävedalen. Men jag gick dit i alla fall då det är nära jobbet. Kvart över ett en måndag. Mörkt. Låst. Stängt. De stängde ett. Jaha ja. Fast hade det varit en torsdag hade de öppnat en timma igen halv tre.

Så hem igen. Det gamla id-kortet hade gått ut och passet gällde bara till och med den måndagen. Hem för att ta reda på vad man gör nu. Jo, ett personbevis måste fixas. Och det kan man antingen få hemskickat eller skriva ut själv om man har bank-id. Ja så bra att jag har det i alla fall. Och därav bråket med skrivaren. Den fina Epson-skrivaren som klarar foto i A3 utan problem. Klart att den skulle fixa ett litet personbevis till mig. Eller hur...

När jag väl fixat det där pappret ringde jag för säkerhets skull Handelsbanken i Landvetter, den vi har närmast till. Och var jag kund? Ja, då är det bara att komma in med en intygare, personbevis och ett nytt foto. Så dumma vi var. När Karl hade lämnats hos dagmamman i går åkte vi dit, la korten på bordet och väntade på ett formulär. Men är du kund? Ja, det har jag ju sagt. Ja, men inte på Landvetterkontoret! Och är intygaren kund? För det är tydligen viktigt. Om vi kände nån på vårt kontor (Majorna) som kunde intyga att vi var vi annars? Räcker inte ett vanligt, svenskt körkort, ett personbevis och uppenbara uppgifter om personkonto, sparande och lån i Handelsbanken?! Tydligen inte och vår bankkvinna var givetvis på lunch.

Så hem for vi åter igen, utan uträttat ärende.

Har jag ingen identitetshandling nu då? Tja, vi tog hela familjen och åkte till Majorna i dag till vårt kontor och talade med vår bankkvinna. Sista blanketten hon hade för id-ansökan fyllde jag i med så nu får jag snällt vänta i en månad. Så fort jag får det lovar jag att fixa körkort; det här gör jag inte om.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...