Sugarpaste 1.0

För att kunna göra mina muttmuffins/cunt cupcakes till 30-årsdagen så måste jag ju lära mig att vika blygdläppar. Således provar jag diverse sugarpaste-recept. För nog borde det bli bättre att göra den själv?

Version 1 testades i går. Nu ligger den och vilar och i kväll ska jag testa att kavla den. Recept enligt nedan:

Sugarpaste
ca 1/2 kg
1 msk gelatinpulver
4 msk kallt vatten
1 msk matolja
1 dl vit baksirap
500 g florsocker

Lägg gelatin och 4 msk vatten i ett vattenbad över en sjudande kastrull med vatten. (Vattnet ska inte koka!) När gelatinet har löst sig i vattnet häll då  i matoljan och sirapen.Häll sedan upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen. Blanda för hand. När blandningen känns någorlunda fast och inte är alltför kladdig, ta upp den och knåda tills den känns slät och lätthanterlig. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs, men inte för mycket. (Hellre för lite florsocker än för mycket.) Vira in degen ordentligt i plastfolie, förvara sedan detta mörkt och svalt i en lufttät burk (i rumstemperatur) och låt degen vila några dagar innan den används.

I vissa recept ska det vara glykos och/eller glycerol, andra äggvita och vissa varken eller. Så vi får väl se. Nu har jag gjort en naturell, utan vare sig smak eller färg. När jag får till konsistensen ska jag börja experimentera.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...