Årets första bok

Efter att ha stått i hyllan alldeles för länge, var det dags att ta tag i Johanne Hildebrandt. Sedan tidigare har jag Sagan om Valhalla men den har jag heller inte påbörjat. Vilket kanske är lika bra för 2014 kom tydligen ännu en bok i serien. Om jag inte hinner med att läsa det jag har hemma, hur ska jag hinna med det jag ännu inte hunnit skaffa? 
 
Men ok. Nu var det Fördömd det skulle handla om. Handling: arkeolog hittar grav i Norrland. Sensationellt fynd. Dock börjar saker hända när de flyttar kroppen från graven till Stockholm där den ska undersökas. Arkeologen blir undanskuffad av hennes chef som tar äran. Bitter och ensam sitter hon i sin lägenhet och slåss med vad hon tror är ett återfall av schisofreni. Alla är egentligen besatta och in slängs norrlänning som måste varna arkeologen för allt ont som ska ske. Tack och lov för arkeologens kollega som forskar inom alternativ religion. 
 
Det låter kanske värre än det är. Den är lite seg i början och kanske är det lite mycket relationsdrama emellanåt men den tar sig. I slutet kunde jag inte slita mig och låg långt in på nätterna och läste. Om Johanne Hildebrandts övriga böcker är något som den här, har jag mycket att se fram emot. 

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...