Mike´s ale trail 2015

Pubrunda. Tio pubar, en öl per ställe. Eller som i mitt fall: en cider per ställe. Om man inte hamnar på vissa ställen där de inte serverar cider och man nöjer sig med ett glas vatten (har hänt två gånger). 
 
Av de åren jag varit med har jag aldrig lyckats ta mig hela vägen runt. Antingen på grund av min egen eller Peters onykterhet. I lördags möttes jag på första puben av kommentaren "Ska ni gå hem efter halva rundan i år med?". Jag tog det som en utmaning. Och se, efter en och annan blaskig cider kom vi i mål. Äran är återupprättad. Att Peter sov sött på tåget hem låter vi vara glömt. 
 
Så vad dracks? Utbudet av cider är förvånansvärt svagt må jag säga (om man är ute efter riktig cider). Carnegie kaj erbjöd Somerby double press med is, utan att fråga. Ölstugan Tullen frågade åtminstone om jag ville ha is eller ej, vilket flera av de mer genuina (engelska) pubarna gjorde. Vissa erbjöd Magners på tapp, andra Strongbow på flaska. Brewdog var den som avvek genom att ha fransk cider och Steampunk lockade mest med Ginger Joe. Ölrepubliken, och målgången, bjöd på Thatcher´s Gold. Efter nio cider är smaklökarna kanske inte de bästa, men om inte minnet sviker mig var den en av de bättre under kvällen. 
 
Hela kvällen längtade jag dock efter en Thistly Cross cider. Den som erbjuder mig det gör mig till stammis för evigt. (Jag gråter egentligen inte så mycket över det; från och med den första augusti går den att beställa på Systembolaget, tack Maltimportören! Det som tar emot är att beställa 12x6 flaskor om jag vill ha alla sorter.)

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...