I hufvudstaden några dagar

Att ligga i den egna sängen och äta kunglig choklad måste vara det skönaste jag gjort denna veckan. Eller kunglig; den är från kungliga slottet. Det där i hufvudstaden. Så egentligen är det reklamchoklad som man betalt överpris för.

Med andra ord har jag spenderat veckan i Stockholm med familjen. Det har varit påfrestande på fler än ett sätt men samtidigt skönt att komma hemifrån och göra något tillsammans. Vi bilade upp och startade måndag morgon. Vi passerade Strängnäs där vi passade på att göra ett stopp på Arsenalen. Jag och barnen passade på att köra stridsvagn. På väg därifrån började bilen ge ifrån sig oroväckande ljud, Peter stannade och skruvade loss en plåt som var lite lös. Det hjälpte dock inte och i höjd med Botkyrka var det så illa att vi svängde av motorvägen och letade efter en bilverkstad. En och en halv timme senare kunde vi åka därifrån, med bil. Tack till verkstadskillarna som hade tålamod, och tid! Jag var helt inställd på att dra all packning genom halva stan på diverse bussar och tåg. Men vi kom till slut fram till hotellet, parkerade bilen och pustade ut.

Vi har en överenskommelse med våra barn: de får välja present eller äventyr på sina födelsedagar. Oftast väljs äventyr, vilket har inneburit bland annat ångtåg, tropisk regnskog och stridsflyg. I år önskade Tyko att äventyret skulle innehålla en klippa av något slag, vilket vi tolkade som en hög plats med utsikt. Så när vi installerat oss på hotellet gick vi ut på promenad. Målet var Monteliusvägen och väl där uppe hade vi en fin utsikt över huvudstaden. Tyko var ganska imponerad. Inte jätte, men tillräckligt. Äventyret med Arsenalen och bilverkstaden fick han på köpet.

Tisdagen var Peters dag: Vasamuséet, slottet och andra typiska turistmål hade han på önskelistan. Besviken blev han dock på att personalen på slottet hade så dålig koll på när (att) det skulle skjutas salut för att fira kronprinsessans födelsedag. Det var förvånade ansikten och axelryckningar oavsett vem han frågade. Strax därefter ljöd kanonerna. Men han fick i alla fall sin glass, snabbpromenad i Gamla stan och besök hos kungen. Jag fick klämt in ett besök i Moderna muséets butik (utställningarna var ingen som orkade) och färja fram och tillbaka till Djurgården och Skeppsholmen. Promenad på Strandvägen inkluderade besök på Svenskt tenn. Vägen hem passerade vi Stureplan, Sergels torg, Kungsgatan och alla de där platser man bara haft ett namn men ingen egen bild till tidigare. Vi tog ett besök på Stikkinikki innan vi pausade på hotellet. Vi avslutade dagen med sushi på Arigato. Där konstaterade vi att asiatisk mat inte är något för Karl, han har testat diverse former av sushi och nu fick han dumplings. Trots att han glufsade piroger i Polen vägrade han dumplings, som i mina ögon är rätt lika.

På onsdagen började vi med Armémuseum. Intressanta utställningar, särskilt den om lumpen, men butiken var en besvikelse. Jag hade hoppats på att gå därifrån med mer än en tygväska. Trots att barnen gnällde en del om trötta fötter (förståeligt!) fortsatte vi till Polismuséet och Tekniska muséet, via Nobelparken där vi mutade med glass och dricka. På Tekniska var det endast butiken som lockade och på Polismuséet var barnen mest intresserade av lekplatsen utanför. På vägen tillbaka passerade vi ambassaderna och jämförde med de vi tittat på i Warszawa för ett par månader sedan. På Gyllenstiernsgatan hittade vi en pizzeria som bland annat hade falafelpizza på menyn: då fanns det inget annat att göra än beställa just en sådan. Märklig men god. Som att äta falafelrulle och pizza samtidigt. Barnen blev sedan lovade lekstund i en park som låg en bit därifrån, sedan var det promenad hemåt via Karlaplan. Efter vilopaus på hotellet tog vi en kort tur längs Drottninggatan för shopping och kvällsmål på Vete-katten.

Efter frukosten på torsdagen gick vi till Brunkebergs bageri, mest för att Peter bakar mycket från deras böcker och ville jämföra sitt bröd med deras. Vi köpte några frallor och bullar för fika senare under dagen. Åter på hotellet packade vi ihop oss och checkade ut. Innan vi for hem tog vi en tur till Gamla stan, mest för att vi stressade igenom där tidigare i veckan. Så lagom till att butikerna öppnade vid tio testade vi Bubbies, något som absolut inte gick hem hos den som tjatat mest om glass. Personligen tyckte jag de var rätt ok i smak och roliga som koncept men inte värda sitt pris. Efter Gamla stan var vi nöjda med Stockholm. För den här gången. För visst finns det saker vi inte sett och gjort och saker vi helt enkelt valt bort. Den här gången var vi mest runt Östermalm, av förklarliga skäl. Nästa gång hade jag gärna sett mer av andra delar av stan. Men nu var vi mätta, i övermått. Tre dagar hade räckt gott. Så vi for hemåt. Strax utanför Linköping stannade vi till vid en loppis och en bit därifrån fikade vi bullarna från "Brunkan". Bullen jag åt, en sockerkringla, fick mycket väl godkänt. Valet av fikaplats likaså. Vi stannade vid en av slussarna längs Göta kanal och lägligt nog skulle ett par båtar slussas genom just när vi stannade. Så Tykos födelsedagsäventyr fortsatte hela resan.

Resan till Stockholm gav mig ett ökat sug efter Jönssons katt och katten Moses. Kanske för att jag varit ifrån mina egna katter alldeles för länge. Nu är även de hemma, välgödda och välmående. Men deras äventyr är en annan historia.