Lokalpatriot

Jag har alltid varit för det där med att handla på hemmaplan. I mindre, oberoende butiker med ett handplockat utbud. Kanske beror det på mitt tidigare arbete i fotoaffären. Jag tittar dessutom mer efter när/lokalproducerat än ekologiskt/miljövänligt. Jag väljer hellre en ickeekologisk ansiktskräm tillverkad i Sverige, av svenska råvaror än en ekologisk från USA. 
 
Med det sagt har jag insett att jag senaste veckorna plötsligt nyttjat lokala företagare mer än jag gjort sedan vi flyttade hit för flera år sedan. Om man bortser från lokala ICA-butiken. Det började med en tid hos massören Helenas Händer. Jag vill tro att det är lokalpatrioten inom mig som avgjorde men nog hade latmasken en del med det att göra; Helena hade kvällstider som jag inte behövde stressa till och det är nära och bra. Dessutom bokning på webben. Jag kör ju förbi varje dag när jag ska lämna Tyko hos dagmamman så jag lär bli påmind om att boka ny tid inom en snar framtid. 
 
För en vecka sedan fyllde min mor år. Så klart att man ska ha med sig en blomsterkvast. Jag följer sedan tidigare Fröjd och fägring på Instagram och jag gillar de annorlunda buketterna hon gjort. När det dessutom visades bilder på körsbärskvistar häromveckan var det ganska givet. Nästa gång någon ska få blommor lär de komma därifrån med; jag var mycket nöjd med både blomsterkvasten och bemötandet.
 
Och i torsdags gjorde jag något som borde gjorts mycket tidigare. Jag gick till Salong Veronica och klippte mig. Jag har tänkt göra det så länge men inte fått tummen ur. Mycket på grund av motståndet att ringa och boka tid. Detta motstånd som fått mig att hacka själv i håret i ett par år och haft "frisyr" därefter. (Snälla, skaffa bokning på webben!) Men jag samlade mod och ringde förra veckan. En kvällstid som passade fint. En decimeter åkte av, även om mer hade behövts. Men jag vill kunna sätta upp håret så vi får vänta lite innan vi tar mer. 
 
Det har helt klart gett mersmak nu när jag insett att lilla Hindås har det mesta att erbjuda. Ja, Gyllene Hinden brukar jag besöka strax innan jul och hitta en julklapp eller två och de vanliga serviceställena nyttjar man ju som bensinmack, paketutlämning och mataffär. Men nästa gång Lilla hönan har tapetserarkurs ska jag dra med min fåtölj och till loppissommarens fynd lär jag behöva kalkfärg från Helis hem. Och nog borde jag unna mig en spastund på Hindåsgården eller nya naglar på Salong Hindås?

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...