Återbesök i Warszawa

På grund av begravning åkte vi till Warszawa igen förra veckan. Vi valde bil den här gången i stället för flyg, vilket innebar att vår resa började onsdag kväll. Ner till Trelleborg, sova ombord på färja och vidare från Świnoujście till Warszawa.
 
Väl framme i Warszawa checkade vi in på hotellet och gick ut för att äta sushi. Förra gången var vi på Art sushi, ett ställe som gjorde mig glatt överraskad. Nästan lika bra som Köln. Så kanske hade jag för höga förväntningar på Izumi. Ok, det var mer än standardsushi men då har jag ätit standardsushi med mer känsla bakom.
 
Nåja. Fredagen innehöll mest begravning och minnesstund. På kvällen var vi på Czerwony Wieprz och åt, vilket vi tänkt förra gången men inte hann. Efteråt gick vi förbi Krakowska Manufaktura Czekolady så jag till slut fick min choklad. Och kanske gav Wedel mig för höga förväntningar förra gången men pralinerna var en besvikelse. Den varma chokladen var dock godare än Blikles. 
 
Lördagen innebar utcheckning och resa mot Kołobrzeg. Tanken var ursprungligen att de två sista dagarna skulle spenderas i Świnoujście men efter strul med hotellbokningen blev det en stad ett par timmars bilresa österut. Där badades det, tittades på bombskydd och åts fisk i olika former. Precis sånt som man gör på en badort. För det var precis vad det var; turister överallt och man blev tilltalad fler gånger på tyska än polska. Inte så konstigt när man är så nära tyska gränsen förvisso. 
 
I går lämnade vi Kołobrzeg och körde mot färjan i Świnoujście. Vi kom ombord, fikade, sov och var sedan i land i Sverige. Knappt fyra timmars bilfärd till och sedan var vi hemma. I natt sov jag fyra timmar och ska nu försöka kompensera det. 
 
Sammanfattning: trots byte av hyrbil, åksjukt barn, ombokning av stad och hotell, rusningstrafik, barn med nervös mage och ute- och inlåst i hytt, slutade resan på plus. Vi fick trots allt se en tirowka eller två, flertalet strorkar samt värdshus med halmtak. 

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...