Pannkakor

Underbaraclara nämner ett recept på amerikanska pannkakor. Det minns jag att jag fick en gång på en engelskalektion i högstadiet. Sen dess blev jag avskräckt. Men Claras fina pannkakor gör mig allt lite sugen. Så jag citerar:

Jag har gjort Amerikanska pannkakor. De är tjockare än den svenska motsvarigheten - och åh så goda! Gör dem inte för stora bara. 10 -15 cm i diameter är idealiskt. Jag la pepparkaksformar i stekpannan och gjorde dem hjärtformade, men självklart kan man hoppa över det steget. Receptet går att variera i all oändlighet. Släng ner ananas, bananskivor eller varför inte några matskedar kakao i pannkakasmeten så kan man äta den som efterrätt. Nygräddade och fortfarande lite varma, med smältande gräddglass är hur gott som helst.

Den här smeten räcker till ca 20 små pannkakor, med diametern 10 centimeter

Blanda ner 3 dl vetemjöl med 1 ½ tsk bakpulver, 1krm salt och 1 tsk strösocker. Rör om och häll sedan ner tre deciliter mjölk, helst standarsmjölk. Rör tills smeten blir slät. Vispa ner två ägg och två matskedar smält smör.

Grädda omedelbart, på medelvärme på spisen. Låt en matsked smör smälta i pannan, det räcker till hela smeten. Stjälp upp på ett fat och servera på amerikanskt vis med lönnsirap eller gör som jag och släng på några nävar blåbär och pudra över lite socker.


Camilla nämnde häromdagen även hon pannkaksrecept. "Vanliga" misstänker jag. Men det är väl värt att prova det med. Jag är inte så noga.


Kommentarer
Postat av: Junitjej [Vinn en anteckningsbok!]

Tack för receptet!

2008-10-20 @ 06:23:53
URL: http://junitjejen.se



Postat av: Camilla

Men kära nån då, det ser du väl på bilderna att det är amerikanska pannkakor jag gjort ;)



Men jag måste erkänna jag har ett ännu bättre receptet men det håller jag ett tag till

2008-10-20 @ 13:35:47
URL: http://www.chamomilla.se




Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...