Saffranskladdkaka 1.1

Nu har jag testat att göra en saffranskladdkaka. Och tyvärr; det blev inte alls kladdigt. Men trots saffranen är den helt ok. Ja, man kan ju fråga sig varför jag bakar med saffran när jag inte gillar smaken.

Receptet är det jag skrivit om tidigare men ännu inte testat. Fast jag blev "lurad" när jag var och handlade och köpte Vit block. Istället för vit choklad. Jag har inget emot lågprismärken eller så (Eldorados nachochips är bland de bästa t ex) men att göra en produkt som heter Vit block och saluföra den bland övrig blockchoklad trots att det inte är en gnutta choklad i är fult. Inte ens kakaofett (vilket är det vit choklad är; fett) utan bara palm- och sheaolja. Mitt schampo innehåller ju mer choklad.

Och vadan denna utläggning? Jo, "chokladen" smälte inte med smöret som den skulle utan brändes vid bara. Så efter lite surfande efter andra recept kom jag fram till att testa mandelmassa i istället. För nånting måste man ju lägga i istället. Så 50 gram riven mandelmassa blev det.

Ur ugnen kom en tunn, icke kladdig sak. Men den lossnade fint från formen (utan att den var smord) och kniven gled som genom smör när jag skar upp en bit. Och ett bett avslöjade att den var som den finaste, fluffigaste sockerkakan. Fast tunn. Och med en saffranssmak som förmodligen inte kommer försvinna förrän jag borstat tänderna. Om ens då.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...