Toalettproblem

Jag får nog (snart) erkänna mig besegrad. Katterna har varit med i Vara över helgen och där är det vanlig kattsand som gäller. Och de har skött sig hur fint som helst; alla tre katterna har gått på låda med huv och inte en enda gång kissat eller bajsat utanför. Trots att vi inte städade den förrän fjärde dagen. Här hemma bajsar de utanför nån halvtimme efter jag städat. Trots att vi har två lådor dessutom; en med huv och en öppen. Det verkar inte funka med träkross heller; den är inte skön att krafsa i. Jag tänkte testa papperspellets men jag tror det är formen på själva pelletsen de inte gillar. Och lukten kanske.

Mitt stora problem är var jag ska göra av avfallet. Jag vill ju helst kompostera och bentonitlera är bara att glömma i det fallet. Peter vill dumpa det i skogen. Han menar på att det är ju ändå lera. Alltså naturligt. Men det bryts i gruvor och fraktas långt - inte nåt mitt samvete tycker om.

Nästa alternativ är sand gjord på majs. Jag vet inte alls hur den ser ut i form eller hur den luktar men jag tänkte beställa en påse nästa gång jag ska beställa mat. Den är inga problem att kompostera nämligen. Sen finns det en kristallsand som sägs funka i komposten med. Men läser man på tillverkarens hemsida innehåller den antibatkteriella medel. Dvs det tar förvisso död på bakterier från kattbajset men även de nyttiga bakterierna som behövs i en kompost. Annars verkar det smidigt att den omvandlas till sand efter nån månad. Jag fyller hellre rabatten med sand än skogen med lera. Fast så tillverkas den i Kina - papperspelletsen görs av restavfall hos Stora Enso (Sverige).

Suck. Inte nog med att Karl pottränas; man kanske ska återuppta toaletträningen med katterna igen. Så länge jag slipper fiska upp nån katt ur toan så...

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...