Scones 1.0

En av grejerna jag gillar att baka är scones. Men de blir alltid olika. Så nu ska jag ta reda på varför.

Försök ett:
  • Av 8 dl mjöl använde jag 6 dl vetemjöl och 2 dl fullkornsdinkelmjöl.
  • Jag använde 100 gram smör.
  • Jag hade som vätska gammaldags mjölk.
  • De gräddades i muffinsform av plåt.
Detta är sakerna som skiljer från gång till gång. Olika sorters/mängd mjöl, flytade eller vanligt smör, fil eller mjölk, muffinsform i plåt eller silikon. Ibland gör jag kakor med men oftast blir det i form så det är vad jag tänkt experimentera med först och främst.

Jag tycker att de blev lite torra den här omgången. Men inte på långa vägar så trista och torra som när jag hade grahamsmjöl i. Då hade jag större mängd dock. Jag har även för mig att fil gör att de blir lite segare och degigare. Det får jag återkomma till. Så satsen jag ska göra i kväll (i morgon?) blir samma som senaste fast enbart vetemjöl tror jag. Så kan jag utesluta mjölet sen.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...