Julbak

När jag var yngre var jag övertygad om att det var invecklat att göra pepparkaksdeg. Varför skulle alla annars köpa färdig? Efter gårdagen konstaterade jag att det helt enkelt är lathet som gör att man köper. Jag gjorde egen deg med andra ord. Så i dag ska bakas pepparkakor i alla former. Så sett har jag ju inte provsmakat degen så det kan bero på mer än lathet att man köper färdig deg, jag vet inte.

Under tiden bakar jag en pepparkakskladdkaka. Den är klar om tio minuter och ska sedan utvärderas. Medan den utvärderas ska det göras en saffranskladdkaka. Så får vi se vad som ska bakas till jul. Lite skorpor får vi se om vi hinner (orkar) göra i dag med.

Recepten till kladdkakorna lyder:

Kladdpepparkaka
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen nejlika

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda samman mjöl, kakao, vaniljsocker, kanel, ingefära, kardemumma och nejlika. Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten.
3. Vänd ner smöret. Häll smeten i en rund form med avtagbarform. Grädda kladdpepparkakan i mitten av ugnen ca 9-10 minuter. Låt svalna.

Saffranskladdkaka
100 g smör
100 g vit choklad
0,5 g saffran
2 ägg
1 dl råsocker
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl mjöl

1. Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smöret och smält sedan ned chokladen i bitar. Ha sedan i saffranen. 
2. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Sikta ned vaniljsocker och mjöl. Häll i smör- och chokladblandningen. 3. Rör om och häll ned i lätt smörad form med avtagbara kanter. Grädda i ca 10-12 minuter.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...