Mitt hjärtas stad

Barcelona. Minst lika underbart och vackert som det låter. Trots alla bilder du någonsin sett så kommer de aldrig någonsin göra staden rättvisa. Jag är kär. Plötsligt förstår jag de som åker till samma ställe om och om igen. De som stannar
 
             
Bild 1: Kan man hälsas välkommen på ett bättre sätt? Kliva upp ur tunnelbanan och se ett sådant under. 
Bild 2, 3: Vid La Rambla ligger en saluhall. Fokusera på chokladen! Och all smoothies, som jag tyvärr testade först sista dagen och då var saluhallen stängd. Lyckades hitta smoothie i en liten butik i El Born, en del av staden som fäste sig extra hårt. 
Bild 4: Det regnade första dagen men staden var lika vacker ändå.
Bild 5: I Göteborg klagar vi på alla duvor, i Barcelona var det i stället parakiter som väsnades i palmerna. Lagom exotiskt.
Bild 6-14: Vi gjorde något så typiskt som att åka turistbuss. Hop on/off passade mig utmärkt. Man fick se stan, kunde hoppa av och vandra ett par timmar i Parc Güell och fick alla byggnader förklarade för en. Typiskt nog hölls det demonstrationer i centrum just den dagen då det var Columbusdagen (Spaniens nationaldag) som inte är jättepoppis i det katalanska Barcelona. 
Bild 15-17: Camp Nou gick ju inte att undvika. Efteråt fick jag lite "kultur" genom att vandra på en kyrkogård som låg bredvid. Kyrkogårdar är ett perfekt sätt att ändå se vilka kulturella skillnader som finns. 
Bild 18, 19: Jag och Peter väljer verkligen vad vi vill posera turistigt framför: Peter vid Camp Nou och jag vid en staty av Fernando Botero. 
Bild 20: La Rambla. Mycket folk, mycket kommers.
Bild 21, 22: Gatumålningar vid Triumfbågen. Ja, vi spelade. Hoppade på frukter och undvek bomber. Med sangria, cava och San Miguel kan allt hända. 
Bild 23: Playan. Som vi bara besökte sista kvällen. Egentligen var det aldrig badväder men väl nere vid stranden ångrade vi oss lite. Borde badat. Borde fått spansk sand innanför kläderna, svalt en klunk eller två av Medelhavet och plockat snäckskal med oss hem. 
 
 
 
 

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...