En analys av höstens kurser

Hösten inleddes med att jag blev antagen till tre kurser. Totalt skulle jag läsa 125 procent en tid, då en av kurserna var på halvfart och inte kvartsfart. Det var väl inga större problem. Jag hade ju själv valt inriktningen på kurserna och läser man något man är intresserad av, är det kul även när det är intensivt. Trodde jag.
 
När kurserna pågått ett par veckor fick jag meddelande om att jag antagits till en fjärde kurs, den i typografi. För att verkligen ta chansen att läsa den kursen tackade jag ja. Vem vet när man annars skulle få möjlighet? Så jag var uppe i 150 procent. 
 
Så intensiteten på kurserna har jag mig själv att skylla, ingen annan. Det har jag i denna utvärdering tagit med i beräkningarna. 
 
e-handel. Jag brinner för e-handel, det gör jag. Jag nördar gärna ner mig i analyser, bakomliggande e-handelsplattformar, konverteringsstatistik och annat. Jag hade stora förhoppningar på kursen. Och föll platt. 
 
e-logistik och e-business. Den här kursen la jag till för att ens komma upp i 100 procent. För att få tillräckligt med studiestöd helt enkelt. Jag hade inga som helst förväntningar och kände egentligen ett motstånd inför logistikdelen. Men. Det här har nog varit den kurs jag tyckt varit roligast och som jag fått ut mest av. 
 
Typografi och texthantering. Den kurs jag blev sent antagen till. Och den som gett mest kreativ frihet. Inom vissa regler och ramar givetvis för det är ju det den går ut på. Handledaren var underbar, det märktes att han brann för sitt ämne och ville lära ut.
 
Grafisk teknik. Jag trodde att denna kurs skulle ge mig mest och få mig att vilja grotta ner mig. Om det beror på upplägg, innehåll, handledare eller mig själv vet jag inte. Den kändes som ett tvång, något jag måste ta mig igenom för att jag sagt att jag ska klara det. Kursen borde gjort mig glad då det var detta jag började med på gymnasiet och saknat mest sedan dess. Ska jag vara ärligt trivdes jag mer i tryckeriet än i mörkrummet på. Men man kan inte få allt. Kanske hade jag för höga förväntningar helt enkelt. 
 
Men nu är jag klar. För den här gången. Blir det fler kurser i framtiden? Kanske. Kandidaten lockar fortfarande, även om jag i verkligheten troligtvis inte behöver den. Men diplomet på väggen vore fint. 

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...