Kladd

Det blev en kaka i dag med. En kladdkaka.

Kladdkaka med honung och rostad kokos.

1 ½ dl vetemjöl ( går med dinkel men liknar mer bröd då)
2 tsk bakpulver
2 msk riven rostad kokos
0,75 dl kakao
1 ägg
1 dl fast honung
1 msk rapsolja
1 ½ dl minimjölk


Börja med att sätta ugnen på 150 grader. Rosta kokosen lätt i en torr, varm panna. Blanda mjölet med bakpulver, rostad kokos och kakao i en bunke.

Vispa ägg, honung, olja och mjölk i en annan bunke. Vänd ner mjölblandningen i äggblandningen försiktigt med en gaffel och blanda väl. (Ej med elvisp).

Smörj en rund form med löstagbara kanter och häll ner blandningen i formen. Grädda i ugn 30-35 minuter. Kakan ska vara färdig men bli kladdig i mitten så grädda inte för länge. Det kan skilja något från ugn till ugn. Testa med en sticka i mitten av kakan efter 28-30 minuter.

Låt kakan svalna, skär upp och servera med färska bär, vaniljkesella och eventuellt extra rostad kokos på toppen. Går bra att frysa.


Jag tog vanligt mjöl. Och mellanmjölk. Och jordnötsolja då vi inte hade nån rapsolja. Nu väntar jag på att den ska svalna så jag kan smaka.

Angående gårdagens kaka så blev den riktigt god. Om man bortser från att det skulle vara en kladdkaka. För kladdig var den inte. Och då hade jag bara inne den i fem minuter. Jag gjorde den i en ganska hög silikonform då jag inte hade nån med 30 cm diameter. Så den blev som en väldigt fluffig sockerkaka. Den är nog gudomlig att ha i cupcakes.

Kommentarer

Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...