Du är så duktig!

Jag vet inte men ju mer jag läser om genus desto mindre håller jag med. Eller så är det inte genus utan bara fittstim-tänk.

Vad är det t ex som är så hemskt med att säga att ett barn har fina kläder, snygg frisyr eller hur duktig hen är? I min värld är det när man inte får höra sånt som man heller inte är duktig. Att det hela tiden förväntas att man är duktig och då får man inte heller beröm när man är det. Då kan man lika gärna lägga ner duktigheten.

Något som ligger nära till hands är jag och min bror: min bror var väl inte så förtjust i skolan och det gick inte alltid så bra. Han är ett år äldre och när han satt och tragglade far är rar och mor ror i första klass läste jag över axeln på honom utan problem. Låt oss helt enkelt säga att jag har lätt för språk och det har inte han. (Missförstå mig rätt; min bror är bra mycket bättre än mig på andra saker. Jag skulle aldrig få för mig vare sig halvmaror eller cykling mer än av nöd.)

Detta resulterade att mina alla rätt, guldstjärnor eller femmor (så gammal är jag) möttes vare sig av hejarop eller glassfirande. Det förväntades. Snarare fick jag skuld när jag t ex bara fick trea i matematik eller tvåa i idrott. Om skulden var berättigad eller ej vet jag inte men den hängde där ändå.

Däremot när min bror lyckades få bra resultat i nåt skolrelaterat hördes det högt och tydligt. För det var en förbättring.

Kort sagt; om det kan få mina barn att bli lyckligare att höra ett duktigt eller hurra så säger jag det gärna om och om igen. Jag tror inte att det får dem att kämpa mindre, att sänka garden eller att låta latmasken gro. För min son är duktig när han sorterar sopor. Och han är snygg i håret när han är nyklippt. För det är en fight att klippa honom så om han ser resultat (mer än kortare hår) så vet jag att han blir gladare.

Tro inte att jag tänker curla, det är inte det vi snackar om. Man ska ta sig genom livet levande och det innebär skrubbsår. Men kan jag få mina barn att slippa benbrott gör jag det. Livet måste inte göra ont.

Kommentarer
Postat av: Karin

Mycket tänkvärt måste jag säga. Jag tar med mig några av de tankarna tror jag...



Och ja, jag blir också stundtals trött på genusdiskussionen för jag tycker att den aldrig når djupare än strax under ytan. I det här sammanhanget handlar det väl om, om jag förstått detta rätt, att flickor generellt i mycket större grad bedöms och får komplimanger efter utseende, till skillnad från pojkar där det är oftare är egenskaper som lyfts fram. Men allt är ju inte svartvitt och jag brukar försöka att uppmuntra och ge komplimanger (eller vad man nu ska kalla det) för allt det där. Oavsett kön. För jag tror också på uppmuntran i stället för tystnad.

2011-05-27 @ 13:47:06
URL: http://welcometothejungle.bloggproffs.se



Postat av: Laks

Jag tror det handlar om att inte fokusera sig på prestationerna som barnen gör, utan snarare ATT dem ens gör det. Och att bara visa att man är med och tittar. Läser Lady dahmer, henne håller jag med! :P

2011-06-04 @ 12:20:16
URL: http://laks.webblogg.se/



Postat av: Mari

Laks: LD säger mycket kloka saker. Men det hon gör allra bäst är att starta diskussion. Att saker inte tas givna. Jag håller inte med om allt men hade alla gjort det hade det inte heller blivit mycket till diskussion.

2011-06-04 @ 17:37:02
URL: http://marzipanart.blogg.se/




Har du något att tillägga?

Namn:
VIP

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...